maanantai 18. heinäkuuta 2016

ISTUVA TREENIVAATE - PAREMPI URHEILUSUORITUS

Joukkuevoimisteluaikoinani valmentajamme tapasi sanoa, että pukuja ei kisasuorituksen aikana sitten korjailla vaikka ne valahtaisivat nilkkoihin asti. Voimistelukilpailuissa on erittäin tarkat säännöt ja kilpailupuvut kuuluvat osana pisteytykseen. Pukujen korjailusta kisasuorituksen aikana kerääntyy joukkueelle vähennyksiä, joten ymmärrätte varmaan miksi tästä oltiin tarkkoja. Nilkkaan valahtaneet puvut olisivat tosin tuoneet myös mukavasti miinuspisteitä. Anyway, olen jo nuoresta pitäen oppinut arvostamaan vaatteen istuvuutta urheillessa. Pidän tosi tärkeänä sitä, että vaatteita ei tarvi suorituksen kesken korjailla vaan voi keskittyä täysillä itse tekemiseen. Hyvin istuva vaate siis voi parantaa urheilusuoritusta.

Treenivaatteiden vaikutus urheilusuoritukseen on mielenkiintoinen aihe, ja siitä voisin kirjoittaa lisääkin, mutta nyt haluan kuitenkin kertoa teille mun fiiliksiä Népran treenivaatteista. Kirjoitin noin viitisen kuukautta sitten mun alkufiiliksiä Néprasta. (Lue tästä) Sain aluksi käyttööni Venus -topin ja Saturnus -tightsit. Kehuin tuotteita heti alussa siitä, miten mukavalta ne tuntuvat iholla ja miten hyvin ne istuvat päällä. Nyt käytössä oon huomannut monia muitakin hyviä juttuja.



Rehellisesti sanottuna Népran Saturnus -trikoot ovat mukavimmat trikoot, joita oon koskaan käyttänyt. Käytän näitä treeneissä, mutta myös vapaa-ajalla legginsien asemasta. Alkufiiliksissä taisin sanoa näiden tuntuvan päällä kuin toiselta iholta. Olen yhä samaa mieltä. Trikoissa mulla oli tosiaan käytössä M-koko ja se istui mun päälle täydellisesti. Käytössä huomasin kuitenkin, etenkin hyppyjä sisältävissä treeneissä, että tuosta lonkankoukistajien kohdalta pöksyt kaipasivat hiukan nostamista. Arvioin ehkä reisieni koon vielä vähän yläkanttiin, sillä S-kokoa kokeiltuani ongelma oli täysin poissa. Vielä saa siis kyykkäillä. Olen käyttänyt trikoita kaikenlaisissa treeneissä ja pessyt useaan otteeseen eikä materiaali ole muuttunut mitenkään. Kangas on melko ohutta, mutta siitä ei näy läpi laisinkaan. (Pyllistystestit on tehty ;D) Materiaali on todella pehmeää, mikä tekee trikoista juuri niin äärettömän mukavat. Samasta syystä jäin yhtä asiaa vain miettimään, kestäisikö materiaali kuitenkaan jos treenaisi pelkkää painonnostoa? Pelkästään treenejä, joissa tanko hinkkaa reisiä jopa kahden tunnin ajan. Vaikka en treenaakkaan pelkkää painonnostoa, kerroin mietteeni Essille ja Amalle. Sain ilokseni kuulla, että Népralta on tulossa uusi trikoomalli, joka soveltuu vieläkin kovempaan kulutukseen. Joten painonnostajat pysykää kuulolla!

Topissa kehuin jo aluksi sitä, että kaula-aukko ei ole liian avara. Usein treenitopeissa kaula-aukko on niin avoin, että täytyy melkein tarkemmin miettiä matchaako liivit koko lookiin. Ihan vakavasti ottaen, mua ärsyttää suunnattomasti topit, joiden pääntie venyy melkein napaan saakka. Näissä ei sitä ongelmaa ainakaan ole. Käytän sekä S-, että M-kokoa. Mulla on suht kapea vyötärö suhteessa hartioihin, joten ehkä tuo S-koko istuu päällä vielä paremmin kiristämättä kuitenkaan hartioista. Se nyt on makuasia haluaako, että paita on ihonmyötäinen vai ei. Itse tykkään molemmista vaihtoehdoista. Materiaalin mukavuutta täytyy vielä topissakin korostaa. Enkä ole ainut, kenen mielestä Népran treenivaatteet ovat maailman mukavimpia. Lukekaapa vaikka mitä Liisa Kivi kirjoitti Néprasta blogissaan.

Oon niin fiiliksissä, että saan tehdä yhteistyötä näin upeen brändin kanssa. Urheiluvaatemerkki, jossa oikeesti otetaan huomioon niin paljon tärkeitä asioita. Népran kaltaisia yrityksiä ei tuu vastaan ihan joka kulman takaa.

PS. Suunnittelen parhaillani pientä mallistoa Népralle ja siitä tulee ihan mahtava!! En malta oottaa tulevaa vuotta. <3


SHARE:

maanantai 13. kesäkuuta 2016

MITEN MÄÄRITÄT VAHVUUTESI?



Meillä kaikilla on tiettyjä vahvuuksia sekä heikkouksia. Se, miten me määritämme ja koemme omat vahvuutemme voi auttaa meitä olemaan parempia urheilijoita. Mieti, onko vahvuuksiasi sellaiset asiat, joissa olet parempi kuin muut vai asiat, joissa olet parempi verrattuna muihin omiin kykyihisi? 

Olet aina ollut hyvä juoksija ja kokenut, että juoksukuntosi on suhteessa voimatasoosi paljon korkeammalla tasolla. Kun boksillasi on ollut juoksua sisältäviä treenejä, olet ollut aina ensimmäisenä valmis. Kumpi sinulle merkitsee enemmän? Se, että juoksu on vahvinta osa-aluettasi suhteessa muihin kykyihisi vai se, että olet treenikavereitasi parempi juoksija? Minkä asian takia koet juoksun olevan vahvuutesi?

Jos koet olevasi vahva vain asioissa, joissa olet parempi kuin muut, saattaa urheilullinen itsetuntosi romahtaa herkästi. Treenikaverisi päättävät treenata koko kesän parempaa juoksukuntoa ja kesän loputtua et olekaan enää yksin siellä juoksutreenien kärjessä. Koetko sitten ettei juoksu kuulu vahvuuksiisi, kun et ole enää selkeästi parempi kuin muut?

Tietenkin kilpaurheilussa tulee vähän verrata omia kykyjään toisten kykyihin. Edelleen tuota juoksemista esimerkkinä käyttäen, täytyyhän sitä vähän tietää millä vauhdilla muut siellä kilpailussa juoksevat osatakseen asettaa itselleen jonkinlaista tavoitetta. Kilpailutilanne on aina eri asia kuin arkipäivän treenit.

Jos se urheilullinen itsetunto kohenee vain silloin kun on muita parempi, se myös romuttuu paljon herkemmin. Onhan se kurjaa jos toisen onnistuminen tekee sinusta huonomman. Ensin olet tyytyväinen itseesi ja suoritukseesi, mutta kun joku muu onkin parempi, koet ettet ollutkaan ollenkaan hyvä. Ei se musta niin kuuluis mennä. Omaa suoriutumista tulisi aina ensisijaisesti verrata omiin aiempiin suorituksiin. 

Jos tuntee omat vahvuutensa ja osaa olla omista hyvistä suorituksista tyytyväinen riippumatta muiden tuloksista, pysyy itsetunto ja usko itseensä varmasti korkeammalla. Tämä ei minusta pelkästään johda parempaan fiilikseen vaan ehdottomasti myös parempaan suoritukseen.
SHARE:

tiistai 7. kesäkuuta 2016

NELJÄ SYYTÄ RAKASTAA ASSAULT PYÖRÄÄ



1. Sen kanssa voi treenata lähes aina.
Tämä pyörä on hyvin vammaystävällinen. Kun penikat, jalkapohja tai lonkka vaivaa, et pysty hyppimään etkä juoksemaan, silloin assault bike odottaa sua siellä salin nurkassa. Kun monet crossfitille tyypilliset treenit menee hankalaksi vammojen kanssa toteuttaa, muista se assault, sen kanssa voi treenata lähes aina.

2. Sillä voi toteuttaa hyvin erilaisia treenejä.
Jos haluat kehittää kuntoasi monipuolisesti, assault on hyvä vaihtoehto. Jälleen verrattuna vaikkapa juoksuun, assaultin selässä pääsee yläkroppakin tekemään kunnolla töitä. Assaultilla voit tehdä lyhyitä ja kovia "all out" -treenejä tai pidempiä ja matalatehoisempia intervalleja. Pitkän peruskuntotreeninkin voi hyvin polkea pysymällä matalissa sykerajoissa.

3. Se kasvattaa myös mentaalista vahvuuttasi.
Jos oot koskaan tehnyt treeniä kyseisen pyörän päällä, tiedät, se ei ole helppoa. Kokeile alkuun vaikkapa tabata treeniä: 8 x vuoroin 20 sekuntia täysillä ja 10 sekuntia lepoa. Auts. Tämä taisi olla ensimmäisiä assault bike -treenejäni ja voin kertoa, tuli huono olo. JälAssaultin kanssa todella pääsee koettelemaan rajojaan ja harjoittamaan pään sisäistä tsemppiä: jaksaako painaa vielä vaikka kuinka hapottaa.

3. Se on hyvä apuväline palautumiseen.
Assaultilla ei tarvitse aina vetää täysiä. Ennen mobbailua tai muuta kehonhuoltoa tekee hyvää polkea vaikkapa vartin verran, jotta veri pääsee kunnolla kiertämään. Näin todennäköisesti venyttelykin menee paremmin perille. Rankan treenin jälkeen hetki kevyttä polkemista edistää palautumista kun saat maitohappoja poistumaan kropasta.

PS. Tää ei todellakaan ollut mikään mainospostaus. Tykkään vaan nykyään aika paljon kyseisestä pyörästä. :D
SHARE:

perjantai 27. toukokuuta 2016

KEHONHUOLLON HINTA



Kuinka moni teistä on joskus ajatellut, että voisinpa vaihtaa olkapääni uuteen tai kunpa saisin uuden selän? Mä myönnän ainakin monesti haaveilleeni uusista kehonosista. Välillä oisin ollut valmis maksamaan melko isonkin summan jos oisin saanut vaihtaa pari osaa mussa uusiin ja parempiin. Enkä ihan varmasti ole ainut näiden ajatusten kanssa. Uusia kehonosia kun ei valitettavasti voi jostain motonetistä tilailla kun vanhat hajoaa, joten kannattaa sijoittaa kehonhuoltoon. Sillä voi ehkäistä tota kehonosashoppailun tarvetta.

Ajauksen tasolla varmaan moni olisi oikeesti valmis maksamaan maltaita kun kerralla saisi vaihdettua vinon selän tai huonon polven uuteen ja terveeseen. Silti se kehonhuolto, hieronta, fyssari tai muu vastaava tuntuu kovin kalliilta. Monelle se raha on se kynnys. "Kyllä mä muuten kävisin hierojalla joka viikko jos olis rahaa." "Kyllä tää olkapää kaipais vähän fiksaamista, mutta fyssari on niin kallista." Silti sama henkilö voi ostaa uusia vaatteita ja käydä usein ulkona syömässä. Tavallaan ristiriitaista, kovasti haluttaisiin olla ehjiä, urheilla enemmän ja enemmän, mutta siihen ei silti olla välttämättä valmiita sijoittamaan.

Ymmärrän opiskelijana, että hierojalla tai fyssarilla käyminen tuntuu kalliilta. Urheilijana kuitenkin tajuan myös sen, miten paljon vastinetta saan rahalleni. Paljon enemmän hyödyn hieronnasta kuin uudesta paidasta. Jälleen täytyy priorisoida ja miettiä, mistä voi nipistää, jotta rahansa voi käyttää mahdollisimman järkevästi. Musta ei tunnu pahalta käyttää rahaa kehonhuoltoon, koska tiedän, että sitä todella tarvitsen.

Sama pätee ihan ilmaiseenkin kehonhuoltoon. "Kyllä mä enemmän huoltaisin kroppaani ja venyttelisin jos olis vaan enemmän aikaa." Aikakin on rahaa. Tiedän myös melko kiireisenä ihmisenä ettei kaikkeen vaan löydy aikaa. Kun on viikossa tietty määrä vapaa-aikaa ja tietyt tunnit on omistettu treeneille, uskon ja ymmärrän, että paljon mielummin nämä hetket haluaa käyttää kivoille treeneille tylsän kehonhuollon sijaan. Mutta, mikä on parasta sulle, sun kehitykselle ja sun hyvinvoinnille? Käyttämällä enemmän aikaa näihin tarve hieronnalle tai fyssarin palveluillekin hyvin todennäköisesti pienenee.

Meidän boksilla CrossFit Lahdessa joka neljäs päivä on kehonhuoltopäivä, jolloin kaikilla päivän wodeilla on ohjattua kehonhuoltoa. Tää on mun mielestä on ihan huippu juttu, sillä näin kaikki meidän treenaajat oppivat sen kehonhuollon tärkeyden. Se ei kuulu vain kilpaurheilijoille. Kehonhuollon määrä pitäisi kulkea käsi kädessä treenimäärän kanssa, joten pitäisi itekin muistaa kun treenimäärät ovat kasvaneet niin ehkei se sama määrä kehonhuoltoa enää riitä.

Kannattaa miettiä omaa aikataulua ja omaa treenimäärää, mahtuisiko sinne vähän enemmän kehonhuoltoa? Kannattaa myös pohtia, miten rahansa haluaa käyttää. Mitä todella tarvitsee ja mistä saa parhaiten vastinetta rahoilleen? Oma terveys ei mun mielestä koskaan ole huono sijoituskohde. :)
SHARE:

tiistai 3. toukokuuta 2016

25 915



Näin Reebokin uudessa mainoksessa tuon luvun. Näin on monta päivää on keskimäärin ihmisen elämässä. Tässä mainoksessa oli kyse siitä, että elämä niin lyhyt, että mitä vielä odotat. "Go push yourself!" Mulle tuli vaan vähän eri jutut mieleen, eikä oikeestaan sellasta fiilistä, että elämä ois lyhyt. Melkeenpä ihan päinvastoin, mutta tietysti sporttimerkki haluaa tuoda juuri tän näkökulman esiin ja se on tosi jees jos sillä saa ihmisiä liikkeelle. Mainoksessa mainittiin myös "There are only so many days to honor the body you've been given". Tämä lause tosiaan sopii myös siihen, mitä mulla tuli tuosta luvusta mieleen.

25 915 on aika suuri luku verrattuna esimerkiksi seitsemään. Viikko koko elämästä on oikeesti aika lyhyt aika. Niin on oikeestaan kuukausikin eikä yksi vuosikaan vielä kovin suuriin lukuihin yllä. Jotenkin sitä joskus yksi viikko vaan tuntuu ihan mielettömän pitkältä ajalta. Esimerkiksi nyt. Oon ollut vähän väliä kipeenä tavalla tai toisella eikä lyhyt lepo tai treenien kevennys ole vielä muuttanut asiaa, niin ei kai tässä auta muu kuin pitää hetki totaalilepoa. Jos kyse on ylirasituksesta niin asia kannattaa korjata ajoissa ennen kuin puhutaan pidemmistä lepopätkistä. Anyway, seitsemän päivänkin treenitauko kuulostaa mulle ihan superpitkältä ajalta. Normaalisti kun urheilee kahdesti päivässä niin wow mitä mä nyt tälle kaikelle ajalle teen. Kai se on kaikilla treenaavilla vähän sama, että lepääminen on kauheen vaikeeta. Heti tulee fiilis, että tuhlaa hyviä treenipäiviä tai nyt kehittyminen menee ihan pauselle. Tämähän ei siis pidä alkuunkaan paikkaansa. Kipeenä treenaaminen ei vie kehitystä eteenpäin, kun taas juuri se lepääminen vie palautumisen kautta. Vaikka ei ajattelisikaan mitään noista aiemmista, lepääminen voi olla silti vaikeeta. Myönnän ajattelevani niin, että hitsi kun en pääse nyt yhtään kehittämään sitä sun tätä juttua, jota todellakin pitäisi kehittää ja saada eteenpäin. Lepo on silti vaikeinta mulle siksi, koska nautin treenaamisesta niin paljon, etten haluaisi olla poissa sen parista ollenkaan. Jos siis seitsemän päivän totaalilepo riittää, on se melko lyhyt aika. Monet loukkaantumiset vie paljon paljon enemmän, mutta siltikin aina voi verrata sitä päivien määrää tuohon viisinumeroiseen lukuun. Aina voi miettiä: "Onko tämä aika elämässäni kuitenkaan kovin pitkä jakso?"

Kunnioita sun kroppaa, sä tuut viettään sen kanssa vielä aika monta päivää. Älä polta sitä loppuun, koska pelkäät menettäväsi kallisarvoista aikaa. Treeneistä tai töistä lepääminen tai sairasloma tarkoittaa vaan sitä, että sulla on pian taas mahdollisuus olla 100% mukana siinä mitä teet. Lepääminen ei oikeesti ole heikkouden merkki, se on fiksuutta. Mielummin yksi viikko 0% tehoilla, mutta ne loput kolme viikkoa 100%, kuin sitten kaikki neljä viikkoa vain 65%. Testattu on myös tuo jälkimmäinen vaihtoehto ja se on kyllä ihan surkee, en suosittele. Vaikka tästä on miljoonassa blogissa ja lehdissä kirjoitettu, ei sitä kropan kunnioittamisen tärkeyttä voi korostaa liikaa.

Mitä fiiliksiä tuo mainos ja tuo luku teissä herättää? Osaatteko samastua mun fiiliksiin? :)
SHARE:
© ELLI GROMOV

This site uses cookies from Google to deliver its services - Click here for information.

Blogger Template Created by pipdig